Нові правила відстрочки від мобілізації з 1 листопада 2025 року

 

Перша і найбільш очікувана зміна — це те, що відтепер візити в територіальні центри комплектування та соціальної підтримки для подачі документів для оформлення звільнення від мобілізації більше не потрібні, тому що відтепер оформлення чи продовження відстрочки буде відбуватися або онлайн або у Центрах надання адміністративних послуг.

Останні 6 місяців ми спостерігали активні впровадження Міністерства оборони України щодо можливості оформлювати звільнення від мобілізації в застосунку Резерв+ завдяки здійсненню автоматичного обміну інформацією між державними реєстрами та базою РТЦК та СП «Оберіг». Потрібно визнати, що ці зміни якісно були запроваджені, адже більше ніж девʼять видів підстав для відстрочки дали змогу оформлювати офіційне звільнення від мобілізації саме в застосунку, мінімізуючи необхідність візитів до РТЦК та СП для подачі письмових документів. Але оформлювати відстрочку онлайн — це було право, а не обов’язок. Відповідно все одно значна кількість військовозобов’язаних зверталися безпосередньо до РТЦК та СП для отримання саме паперових версії документів, які все одно дублювались у застосунку Резерв+.

 

Як буде відбуватися оформлення відстрочки з 1 листопада?

 

Перша і найголовніше зміна — це те, що відтепер візит до ТЦК та СП для подачі документів на оформлення відстрочки більше не потрібні й вказаний орган більше не прийматиме документи на оформлення відстрочки, адже функція приймання документів передана до Центрів надання адміністративних послуг. Саме адміністратори ЦНАПів будуть приймати документи, встановлювати особу заявника, формувати заяву на оформлення відстрочки, а також видавати документи на підтвердження надання відстрочки чи інформувати про відмову у продовженні формування заяви на відстрочку.

 

Але тут варто розмежовувати, що у ЦНАП будуть лише прийматися документи для оформлення відстрочки, перевірятися їх на комплектність і далі передавати на розгляд до ТЦК та СП. Як і раніше, рішення про надання чи відмову у наданні відстрочки будуть прийматися комісії при ТЦК та СП.

 

Друга зміна — це подача документів для оформлення відстрочки в електронному вигляді. Якщо раніше подавалася власноруч написана заява в паперовому вигляді, а документи, які підтверджують право на відстрочку, — у вигляді копій, то відтепер усі документи, зокрема саму заяву, потрібно подавати в електронному вигляді, тобто у вигляді сканів.

 

Третя зміна — це автоматичне продовження вже наявних відстрочок, але і тут є свої «але». Продовжити та оформити відстрочку онлайн можна буде тепер автоматично, але для тих категорій військовозобов'язаних, підстави для відстрочки щодо яких можна підтвердити в державних реєстрах або які не можуть змінитися з часом. Наприклад, це інвалідність дружини, батьків, дітей чи самого військовозобов'язаного або студенти, багатодітні, родичі Героїв України, відзначених посмертно за мужність під час Революції Гідності тощо.

 

Як і раніше, залишаються підстави для звільнення від мобілізації, які потрібно буде продовжувати шляхом особистого візиту до ЦНАПу. Йдеться про ті відстрочки, підстави для яких ще не оцифровані або відомості про які не містяться в державних реєстрах.

 

Четверта зміна — це скасування паперових довідок про відстрочку, а точніше скасування законної сили такої паперової відстрочки. Якщо раніше однакову юридичну силу мали і паперові відстрочки, і ті, які генерувались у застосунку Резерв+, то відтепер підтвердження наявності підстав для відстрочки, в разі якщо військовозобов’язаний не містить застосунку Резерв+, буде підтверджуватися за допомогою коду, який буде надаватися шляхом сканування QR-коду у військово-обліковому документі в електронній формі. Для тих, хто не має і не бажає встановити Резерв+, підтвердження буде відбуватися на підставі роздруківки електронного військово-облікового документа, з наявним QR-кодом, який буде видаватися у ЦНАПі, без використання спеціальних бланків чи додаткового засвідчення підписом чи скріплення гербовою печаткою. Також належним підтвердженням оформленої та дієвої відстрочки буде відомості на порталі «Дія».

І якщо такий QR-код не буде доступний до зчитування, то вважатиметься, що відстрочка не підтверджена.

 

Пʼята зміна існувала і до запровадження цих змін. Це можливість оформити відстрочку через застосунок Резерв+. Така можливість доступна також не для всіх, а лише для тих військовозобов'язаних, чиї підстави для відстрочки є в державних реєстрах.

 

Шоста зміна, яка раніше фактично існувала, але дещо змінилася, полягає в порядку інформування про відмову в наданні відстрочки від мобілізації. Якщо раніше рішення про відмову в наданні відстрочки направлялося шляхом поштового відправлення Укрпоштою, то відтепер у разі відмови в наданні відстрочки ТЦК та СП буде інформувати про це ЦНАП, через який відбувалася подача заяви та документів про надання відстрочки, а ЦНАП своєю чергою надсилає заявникові повідомлення про відмову в наданні відстрочки на зазначену в заяві адресу електронної пошти й, за потреби, під час особистого візиту військовозобовʼязаного до ЦНАПу адміністратор ЦНАПу, на вимогу такої особи, буде надавати роздруковане повідомлення про відмову та видавати його суб'єкту звернення.

 

Тож, як бачимо, зміни насправді кардинальні, направлені на спрощення процедури оформлення та продовження відстрочки шляхом її автоматизації та оцифрування підтверджувальних підстав. Але як ці зміни запрацюють практично, вже скоро побачимо.

Коментарі