ПОВЕРНЕННЯ ПРИДБАНОГО ТОВАРУ: УМОВИ, ПОРЯДОК ТА СТРОКИ

 

Сьогодні досить часто трапляються ситуації, коли ми придбавши товар в магазині (особливо це стосується інтернет- магазинів) розуміємо, що річ нам не підходить: чи то розмір, чи то колір, чи технічні характеристики покупки.

І виникає слушне питання - що ж необхідно зробити для того, щоб повернути свої кошти, заощадивши при цьому свій час та нерви?

 Перш ж за все слід запам’ятати декілька простих правил.

Відповідно до статті 9 Закону України «Про захист прав споживачів»

(весь текст за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12#Text )

Споживач (покупець) має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

В ньому і зазначено,  в яких випадках можливе повернення, обмін товару належної якості.

Відповідно до норм чинного законодавства споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем (випадки, коли продавець погодився б обміняти товар після спливу 14 днів, трапляються рідко і є, скоріше,  винятком з правил).

Тому слід бути уважними і не пропустити строк для відповідно звернення, оскільки після його закінчення ви зможете повернути чи обміняти товар лише за гарантією, тобто якщо він неналежної якості.

Що ж можна зробити з непідходящими вам речами:

- обміняти товар належної якості на аналогічний, якщо куплений товар не підійшов за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин або не може бути використаний за призначенням;

- придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, якщо відсутній аналогічний товар;

- здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж;

- розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару .

Як правило, коли ви наполягаєте саме на поверненні товару, продавець в магазині буде посилатися на вищезазначену статтю 9 Закону України «Про захист прав споживачів» та запевняти, що товар можна лише обміняти на інший аналогічний. Проте це не так! Зазвичай споживач у таких випадках вже визначився з аналогічним товаром, що пропонується у зовсім іншому магазині, тому нав’язування йому того чи іншого товару буде порушувати його право на вільний вибір, тобто базовий принцип свободи договору.

Але з поверненням покупок  не все так просто.

Існують і умови обміну та повернення товару:

- якщо товар не використовувався (тобто, наприклад,  ви придбали одяг чи взуття і в перший же день, пішли в ньому на роботу і зрозуміли, що обнова вам тисне, то повернути товар вже скоріше за все не вийде, оскільки на одязі залишаться хоч і не значні, але все ж помітні сліди носіння, що автоматично поставить товар у ряд «вживаного»).

- збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики;

- збережено розрахунковий документ з датою продажу (пам’ятайте, що наявність чеку є підставою для обміну або повернення товару та доказом того, що саме в цьому магазині ви придбали товар);

При розірванні договору купівлі-продажу продавець зобов'язаний провести розрахунки із споживачем, виходячи з вартості товару на час його купівлі та повернути всю суму у день розірвання договору. Якщо продавець товару (магазин) не має можливості провести виплату коштів відразу, то за домовленістю сторін він може повернути кошти не пізніше ніж протягом семи днів.

Якщо вам відмовляють у поверненні коштів або обміну товару, то ви можете письмово звернутися до продавця із заявою про повернення товару належної якості, строк розгляду якої становить 1 місяць, в окремих випадках не більше ніж 45 днів.

До заяви додаються документи, що підтверджують факт придбання товару у продавця, а саме:

1. Касовий чек тощо, в якому зазначена дата продажу;

2. Технічний паспорт (гарантійний талон, де зазначена дата купівлі)

Після розгляду заяви вам все ж можуть відмовити у поверненні товару у таких випадках:

1. Товар використовувався і не збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром;

2. Минуло, не рахуючи дня купівлі, більше 14 днів;

3. Товар належить до одного із видів товару який зазначено у додатку 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 року № 172 “Про реалізацію окремих положень Закону “Про захист прав споживачів”, це -  продовольчі товари, лікарські препарати, предмети сангігієни, а також дитячі іграшки, білизна, друковані видання, ювелірні вироби та інші.

Докладніше за посиланням:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/172-94-%D0%BF#Text ;

4. Звернення не відповідає встановленим вимогам Закону “Про звернення громадян”.

Увага! В цілому, підстави для обміну або повернення товару завжди суб’єктивні, але ваші доводи мають стосуватися саме неможливості використання товару за призначенням. Звичайно може трапитись, що ваші аргументи не влаштують продавця, однак в будь-якому випадку не дозволяйте обдурити себе і наполягайте на своєму. Якщо представник торговельного закладу не сприймає жодні аргументи, то єдиним варіантом вирішення спору буде звернення до суду.

Для цього Вам слід зафіксувати факт звернення до магазину, тобто вручити під підпис представнику магазину заяву з вимогою про повернення товару, якщо у Вас відмовляються прийняти так заяву – її слід направити поштою або кур’єром та зберегти докази відправлення.

До речі,  споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов'язані з порушенням їх прав.

Джерело: інтернет- ресурс  Центру з надання безоплатної правової допомоги

https://www.legalaid.gov.ua

Коментарі